tisdag 15 augusti 2017

Att vara någons skyddsängel

Sista lediga dagen för den här sommaren.
Jag ska definitivt inte klaga för jag har varit ledig 8 veckor och det har varit 8 härliga veckor!
I morgon börjar jag på ett nytt jobb med nya människor att lära känna, men mina tankar idag går till en väldigt speciell liten person som jag jobbade med under våren och som för alltid kommer att finnas i mitt hjärta <3

När jag slutade den tjänst jag hade under våren och han skulle gå på sommarlov gav han mig 3 paket och han talade noga om för mig att han hade valt sakerna i dem alldeles själv, speciellt till mig.
Det första jag öppnade innehöll en spegeltavla med den här texten
Vad säger man?!
Jag fick tårar i ögonen!

Att få jobba så nära en person, i en årskurs 4:a, som jag fick göra, byggde starka band.
En kreativ, energisk själ som har svårt att anpassa sig till skolans värld som handlar så mycket om att sitta still, lyssna och ta till sig kunskap som man sen ska förvalta.
Hur ska man kunna göra det när det kryper i hela kroppen?.....när ångesten över att man inte känner sig tillräckligt duktig får en att explodera av frustration?
Hur ska man kunna det när man är en praktiker mer än en teoretiker?.....när man inte alls förstår nyttan av det skolan försöker förmedla utan bara tycker det är skit?

Vi hade våra duster han och jag, men på något sätt lyckades vi bygga en tillit som fungerade, som gjorde tillvaron lättare för honom.....inte bara i skolan utan även på fritiden.
Jag försökte att alltid respektera honom samtidigt som jag satte gränser och peppade framåt.
Vi har pratat väldigt mycket.....inte bara om sånt som rör skolan utan också om sånt som handlar om livet.
Han är en klok kille, en intressant personlighet, som lärt mig otroligt mycket på de få veckor vi fick tillsammans och så länge han själv vill kommer jag att finnas med honom även framöver.
Han fyllde 11 år igår och hade sitt födelsedagskalas i söndags.
Jag var bjuden :-).....och självklart var jag där!....med ett paket som innehöll något han hade önskat sig....men han var den som gav mig den finaste presenten! 
När jag kom hem till honom kom han springande nerför trappan från sitt rum, kastade sig i min famn, kramade mig så hårt så hårt och sa: Jag har saknat dig!!!
Vi har träffats under sommaren.
Vi har spelat minigolf, varit och hälsat på hästarna vid ridskolan, sms:at, ätit glass och promenerat. Han har varit ute och rest, upplevt saker med sin familj.....ändå har han saknat mig.
Åh....vad det berörde mig!

Han har funnits med mig i mina tankar.....ofta.
Som en länk i min livskedja har jag burit honom med mig och kanske jag är hans skyddsängel.....som inte alltid finns där fysiskt, men alltid finns som en positiv energi....som en kärleksfull kraft.
För det är väl så det är.?.....att skyddsänglar ibland verkar i det tysta :-)
Jag hoppas han känner det så.

I morgon börjar han 5:an. Det är säkert lite pirrigt, men jag tror det kommer att bli bra.
Han ska skicka mig sitt schema så jag kan komma och hälsa på honom. 
Det är ett löfte jag har gett och det kommer jag att hålla!

Jag ska ta mig an en annan liten kille som också behöver trygghet och tillit.
Jag har idag ingen aning om hur det kommer att bli, men det känns bra och då blir det säkert bra!

Kram till er alla!
Birgitta


4 kommentarer:

  1. Oooo. . .så fint skrivet. . . jag blir så berörd! Tur för den lilla killen att han träffade dig. . . och såklart är du hans skyddsängel nu och för all framtid! Han kommer säkert att klara sig i sin nya klass och det går säkert bra för honom i livet! Tänk att få träffa sin skyddsängel. . .det är få förunnat!!!
    Ha en fin vecka du fina!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också träffat livs levande skyddsänglar :-) Människor som bryr sig så där lite extra....som vill en så väl att man aldrig behöver tvivla på att deras avsikter är något annat än goda.....att man är älskad och respekterad för precis den person man är!
      Det gör mig då så glad att någon annan kan känna detsamma från mig....att jag har kunnat ge någon annan den trygghet och tillit som vi egentligen borde få känna tillsammans med alla människor!
      Hjärtinnerligt varm kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Visst är det så att det finns en särskild plats för alla? Du har hittat Din - och vilken gåva att förvalta! Det Du gjort och gör kommer för alltid att sätta positiva spår i små nya människor! All lycka till!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Skorpan!
      Visst är det väl det man hoppas.....att man ska kunna göra skillnad på något sätt!.....men aldrig kunde jag drömma om att jobbet jag sökte skulle föra den här fantastiska lilla killen till mig!
      Att vinna hans förtroende var ingen självklarhet, men det kändes tidigt som att jag gjorde rätt, att jag kunde nå honom innanför den frustration som ställde till problem.
      Det han har lärt mig har jag väldigt stor nytta av nu när jag fått nya utmaningar i andra små barn som behöver förståelse och respekt på samma sätt. Vissa är öppna och lätta att nå, andra slutna med stark integritet. Det gäller att vara lyhörd, i vissa fall får man inte så många chanser, man behöver göra rätt från början.
      Det är inte alltid lätt, men alltid intressant och belöningen man får genom en varm kram given från hjärtat är en otrolig känsla!!!
      Kram
      Birgitta

      Radera