onsdag 9 augusti 2017

Ny matta

Tänkte att jag kan göra ett blogginlägg och se om inspirationen för att måla ett litet fönster kanske infinner sig under tiden :-)

Vi har blivit med ny matta i vardagsrummet!
När man renoverar brukar det sällan passa att bara ställa in alla gamla saker man hade innan renoveringen....eller jag kanske ska skriva jag istället för man....för så är det i alla fall för mig :-)

Vår gamla matta åkte till tippen, den hade gjort sitt, och den passade inte längre in i den milda grå färgskala som vardagsrummet fått.
Vi var till Mio för att beställa en ny bäddmadrass och på väg ut därifrån gick vi förbi mattavdelningen och där hängde den....mattan som skulle passa perfekt till vårt vardagsrum!
Med en blandning av bomull/viscos är den både tunn, supermjuk, lätt att dammsuga och ligger bra på golvet. 
Den fanns i tre olika färgställningar och vi valde chokladbrun. Om jag sen inte tycker att färgbenämningen stämmer överens med färgen har ju egentligen inte med saken att göra, men jag tycker nog att det är en choklad med utgånget datum om den är så här gråbrun :-D
Precis som tapeterna är mattan så där lite "vintage". Den ska se sliten ut fast den inte är det vilket gör mönstret mindre framträdande och det tyckte jag var så snyggt!
Vår gamla matta var perfekt i storlek så just det behövde vi inte fundera över då den här fanns i samma storlek och vi hade verkligen tur för det fanns bara en enda matta kvar av den vi ville ha så det var bara att ta den under armen och gå till kassan :-)

Nu skulle vi vilja ha en ny soffa också för den gamla med sitt krusidulliga svarta mönster passar inte heller, men plånboken börjar knorra efter att ha öppnats väl många gånger den här sommaren så just det köpet får vänta lite.

Nu tror jag det är dags för målningen av det där fönstret....inte för att lusten har hunnit infinna sig utan mer för att det ska bli gjort så det ÄR gjort sen :-)
Ha en bra onsdag!
Kram
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Snygg matta. . . ser faktiskt lite vintage ut. . .så den passar ju till gamla saker! Men börjar man byta ut så är ju "risken" att många saker inte passar längre! Men kul också att förnya!!! ;-)
    Önskar dig en finfin målarhelg vännen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att förnya även om jag inte är en person som söker sådan förändring stup i kvarten :-) När jag hittat en harmoni jag är nöjd med kan det vara så under många år med bara små förändringar av loppis fyndade saker, nya kuddar eller en gosig filt.
      Just nu vill jag hitta den där grundharmonin där möbler och textilier passar ihop med rummets färg och karaktär och det är roligt när det känns som med den här mattan att JA....den blir helt rätt till rummet! Vi hade pratat om att byta ut soffan redan innan renoveringen av vardagsrummet och jag har en bild inom mig på hur den där nya soffan ska se ut.....men det kan ändra sig innan vi tar oss råd att verkligen köpa en :-)
      Det lilla fönstret är målat. Efter det bytte jag den vita snickerifärgen mot falurödfärg och målade lite fasadbrädor som maken bytte ut. Det har hänt mycket i och vid vårt hus den här sommaren!
      En fin söndag önskar jag dig!
      Kram
      Birgitta

      Radera