söndag 17 september 2017

Blomsterprakt

Solen skiner och det är en underbar september söndag!
Det blommar fortfarande jättefint i hinkar och krukor ute i vår trädgård, men det är dags att börja förbereda för vintern.
De ettåriga sommarblommorna (som den här million bells) får vara kvar och njutas av så länge de varar, men de växter som kan övervintra gräver jag nu ner i jorden.
Ibland gräver jag upp dem igen på våren, ibland får de stå kvar och växa där jag grävde ner dem.
Jag känner mig nöjd med den här sommaren. Känner att det är helt okej att hösten är här, men fortfarande är det några dagar till då jag drar på mig gummistövlarna, tar arbetshandskarna, greppar spaden och njuter av att vara ute!
Har ni sett vilken blomsterprakt?!
Brokig murgröna tillsammans med lilablå bacopa bara väller över blomlådan som hänger under fönstret på gäststugan.
Jag har varit flitig med att vattna den här sommaren :-)
Den gamla emaljhinken på brunnslocket är proppfull av blomster i knopp mot solen...
.....och frodigt grön av plättar i luften på skuggsidan.
Lite synd är det att allt snart kommer att frysa bort, nu när det är så vackert, men så är det. 
Bäst att njuta så länge man kan!

Ha en fin söndag!
Kram
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Men oj vad mycket blomsterprakt du har! Här blommar några få blommor men det mesta går i färgen brunt!
    Den här sommaren har inte varit den bästa hos oss. Jag är ingen som gillar allt för varma dagar men i år tror jag vi haft kanske två dagar då det varit varmare än 20 grader. Resten av dagarna har varit blåsiga och temperaturen har varit kring ynka 14-15 grader.
    Vinter i maj och vår i juni + juli. Sen höst i augusti. Så har det känts.
    Men nästa år kommer en ny sommar och nya chanser!
    Innan dess ska jag njuta av tiden vi har nu och ta vara på alla vackra höstdagar!
    Ha en riktigt fin kommande vecka!
    Ps! Ditt golv blev jättefint! :-)

    Kram / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här sommaren har inte varit den bästa hos oss heller.....men jag var ledig 8 veckor och kunde ta tillvara på alla dagar som ändå var fina :-) Vår brunn, som jag använder vattnet ifrån för att vattna i trädgården, sinade efter den torra vintern och våren så det har varit ett himla springande med vatten från huset, men det verkar som om växterna i lådor och krukor har mått bra i alla fall.....och nu har det varit helt underbara sensommar och höstdagar!
      Ha det så jättebra!
      Kram
      Birgitta

      Radera