lördag 9 september 2017

Saltgurka

Det hör ju inte till vanligheterna att jag delar med mig av recept. Jag är ingen "mat och bull mamma" :-).....men det här vill jag dela med mig av!

Jag fick ett sms från en vän med frågan "Vill du ha Västeråsgurka?"
Eftersom jag också skulle få ett recept som hennes mamma brukar använda för snabbsaltning tyckte jag det kunde vara roligt att prova.....och sååååå gott det blev!
Jag gjorde bara en halv sats eftersom de inte håller sig fräscha så länge och vi inte är några storkonsumenter av saltgurka, men jag skulle gärna ge bort en fin burk med gurka som en present för det blir verkligen vackert med gurka och dillkvistar i gamla (eller nya) konserveringsglas!
Det här var superenkelt att göra. Perfekt för mig :-)
Jag skippade vinbärsbladen eftersom min väns mamma brukar göra så, men det låter gott med lite vinbärssmak i också.

Fasters snabbsaltade gurka
1-3 dygn

10-15 Västeråsgurkor
1 dl grovt salt
1 1/2 l vatten
dillkronor
svartvinbärsblad

Tvätta gurkorna noga och picka dem. Lägg dem i en väl rengjord glasburk.
Lös upp saltet i kokande vatten. Låt svalna och häll sedan över gurkorna.
Skölj dillkronor och vinbärsblad ordentligt. Stick ner dem här och där i burken och sätt på lock.
Placera svalt och mörkt ett par dagar.
Gurkorna kan ätas redan dagen därpå och de håller ett par veckor om de får stå svalt.

Ha en fin septemberhelg!
Kram
Birgitta




2 kommentarer:

  1. Ser jätte gott och dekorativt ut. . . perfekt att ge bort som present! Har aldrig testat att lägga in gurka! Men kanske det blir av nu. . . .tack för receptet!!! :-)
    Trevlig Helg min Bloggvän!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker oftast att grönsaker är godast att äta färska, men ibland är det roligt att prova något nytt och det här var precis en sån inläggning som jag ville prova för att det verkade enkelt och gott.....och enkelt och gott var det :-)
      Ha en härlig helg och kram till dig!
      Birgitta

      Radera