torsdag 25 april 2013

Butiken...igen :-)

Då ska vi se hur det här går. Jag har nämligen lånat makens jobbdator för att kunna blogga eftersom vår dator behagat avsluta vår gemensamma tid genom att totalt lägga av. Helsvart blev det!
Jag har tagit nya kort i butiken och så hoppas jag att jag klarar av att hantera den här datorn.

Efter vårt skyltfönster finns en kort vägghylla som vi gjort på samma sätt som den långa hyllan...gamla brädor, konsoller och en gammal dubbelkrok
Där finns vackra gammaldags broderade handdukar, lyktor, nätkorgar...och ytterligare en variant på hur man kan dekorera med bestick.
Den vackra brädan är från en trätunna som legat under uthuset som rasade på vår Dalagård. Maken lyckades hala fram två delar som varit handtagen på tunnan och de blev så här fina med stora matskedar i nysilver
Den här stegen har många velat köpa...även jag :-)
Den tillhör min snickarvän och är precis sådär charmigt sliten som en sådan här stege ska vara.
Jag har bett att få köpa den av honom, men han är väldigt ovillig till att släppa den ifrån sig. På nåder fick jag låna den under vintern och än har han inte frågat efter den, vilket jag är glad för :-)

Mitt andra Blocket fynd var det vita skåpet som nu är fyllt med Norrländska godsaker som jag tycker är så roliga att sälja!
Naturliga produkter med annorlunda smaker som björksaft, rabarberte, havtornsmarmelad, glass sås med såååå god lakritssmak och min favorit...mörkchokladdoppat tunnbröd...Mmmmmmm!

Kassadisken är arvegods efter en vän som hade den i sin blomsteraffär. Den passar perfekt in i butikens stil med sin träfront och slitna bänkskiva

Den gamla vågen på disken tänkte jag sälja och satte ett pris på den, men så ångrade jag mig och tog bort prislappen så just nu är den inte till salu

För att bryta plankväggens enformighet ställde vi en gammal dörr från vår Dalagård i hörnet.
Den hör ihop med pardörrarna och har suttit på det gamla snickeriet som börjat luta så mycket att både dörrar och fönster höll på att knäckas. Nu har den fått en ny uppgift i butiken....som kranshållare :-)

Till sist (för idag) finns en hylla och ett omgjort symaskinsbord
Hyllan fanns på vår Dalagård och är riktigt robust
...och många har fått upp ögonen för hur fint, och användbart, ett gammalt symaskinsunderrede kan bli med vitmålade brädor som bordsskiva.


Nästa gång ska vi runt hörnet till det som vi brukar kalla vårt tillverkningsrum, men som vi emellanåt använder som utställningsrum och funderar på att integrera mer till butiksytan....så liiite mer butik blir det :-)
Passar på att önska er alla en jättehärlig helg. Hoppas att solen fortsätter att stråla lika fint som idag!

4 kommentarer:

  1. Vilken trevlig rundvandring! Gamla symaskinunderreden är så vackra och med skiva i trä eller betong blir det vackra bord. Såg en idé vad gäller bortglömda symaskinhuvar idag som jag ska kopiera; titta in här http://villaskogsbrynet.blogspot.se/
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fin idé från villaskogsbrynet! Jag har sett en bild på där någon hade fällt in en symaskin i en tjock profilerad bräda och hade symaskinen framme som prydnad och det ska jag kopiera på mitt eget sätt. Tycker det är så synd att inte ta tillvara på själva maskinen som ju ofta är jättevacker...och att då använda huven så där blir ju jättefint ihop!
      Kul när man kan få inspiration av varandra.
      Önskar dig en härlig helg Skorpan!
      Birgitta

      Radera
  2. Men vilken butik alltså, jag ska verkligen försöka komma dit någon gång i sommar. Allt det gamla som rekvisita gör så mycket för stämningen, det blir så mycket mysigare.

    Trevlig helg!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det där med att butiken har en speciell atmosfär har flera sagt och det är så roligt att se kunder som ibland har gått baklänges ut genom dörren eftersom de hela tiden sett nya saker när de varit på väg ut :-)
      Min ambition var att skapa en butik som är en upplevelse i sig och då blir jag så glad när jag ser att människor påverkas och börjar prata om de gamla sakerna som kanske påminner och ger en längtan som liknar den jag själv har.
      Du ska veta att du är sååå välkommen hit om du har vägarna förbi!
      Kram till dig Cia
      Birgitta

      Radera